Suosituksia ja tapausesimerkkejä | Ville Laaksonen

Ville Laaksonen
Suosituksia ja tapausesimerkkejä

Suosituksia

Työskentelin Villen kanssa valmistautuessani Suomen Euroviisukarsintoihin yhtyeeni kanssa. Yhteistyömme oli erittäin inspiroivaa ja hyödyllistä. Ville on yksi harvoista opettajista, joka ei ole juuttunut kiinni yhteen metodiin. Hänellä on syvällinen ja laaja-alainen osaaminen äänenkäytöstä, joka perustuu opintojen lisäksi hänen omaan tuntumaansa sekä faktoihin.
Paul Elias, laulaja/lauluntekijä
Olen saanut Villeltä erinomaista opetusta. Opetustilanteet ovat inspiroivia ja avaavat poikkeuksetta uusia mahdollisuuksia omalle äänelleni. Tunneilla saamani konkreettiset harjoitteet auttavat avaamaan omia äänenkäytöllisiä ongelmakohtia ja tarjoavat niiden tilalle uusia tapoja laulaa ja suhtautua ääneeni.

Ville suhtautuu avoimesti kaikkeen uuteen, joten laulutunnit tuntuvat matkalta, joissa ei vain ole opettajaa ja oppilasta, vaan parivaljakko, joka etsii innokkaasti uusia mahdollisuuksia ja äänenkäytöllisiä "kikkoja". Toisaalta "kikkoja" Villeltä satelee, jos omat eväät tiettyjen äänien kohdalla loppuvat.

Innostavaa, lämmintä ja kannustavaa opetusta. Suosittelen.
Teemu Koskinen, näyttelijä
Ville Laaksosen opetusmenetelmien ansiosta olen laajentanut äänialaani ja kyennyt laulamaan sellaisilla tavoilla, joihin en uskonut pystyväni ennen. Kun kappaleessa tulee eteen jokin ongelmakohta, Ville on mestari jakamaan sen osiin ja näyttämään ratkaisun yksinkertaisesti askel askeleelta. Ville ei ole ainoastaan ilmiömäinen opettaja, vaan hän on myös erittäin lämminsydäminen ja avoin ihminen. Minulla on hänen laulutunneillaan aina kotoisa ja turvallinen olo.
Jessica Wolff, laulaja/lauluntekijä & artisti
Olen tehnyt pitkän uran oopperalaulajana Kansallisoopperassa. Hakeuduin Villen laulutunneille hiomaan kevyen musiikin laulutekniikkaani, erityisesti korkeita ääniä. Ville näytti, että vanhakin koira oppii uusia temppuja - ja vieläpä yllättävän nopeasti. Tekniikkaharjoitukset osoittautuivat erittäin hyödyllisiksi tehdessäni Kummituksen roolia Oopperan kummituksessa.
Ilkka Hämäläinen, laulutaiteilija (Kansallisooppera)
Kävin Villen laulukurssin ja olin erittäin tyytyväinen tuloksiin. Sain paljon hyvää informaatiota selkeästi kommunikoituna ja demotettuna ja koin että kaikki laulajat saivat henkilökohtaisen kohtelun ja räätälöinnin sen mukaan mikä oma tilanne ja taso oli. Ville on rauhallinen ja läsnäoleva opettaja.
Kristiina Wheeler, artisti & laulaja/lauluntekijä
Olen työskennellyt Villen kanssa pitkin uraani, varsinkin silloin, kun on ollut jotain tiettyä, mitä on pitänyt treenata tai mihin on pitänyt valmistautua. Luotan Villeen 110-prosenttisesti. Tiedän, että hänen avullaan saan lauluuni aina uusia ulottuvuuksia. Äänen avaaminen ja vahvistaminen erityisesti äänenmurroksen keskellä oli todella tärkeä ja iso juttu minulle. Ville löysi keinot ja metodit päästä äänenmurroksen yli ja nostaa lauluääneni uudelle tasolle. Myös tulkintaan olen saanut paljon apua Villeltä. Ennen tärkeitä esiintymisiä tai tärkeiden biisien äänittämistä olen saanut Villeltä valtavasti apua laulusuoritukseen sekä teknisesti että henkisesti.
Isac Elliot, artisti
Kävin Villen laulutunneilla näytellessäni pääroolia Svenska Teaternin Mamma Mia -musikaalissa. Villen kanssa työskentely on helppoa ja hauskaa. Hän tuntee ihmisäänen ja sen toiminnan hyvin. Hän kuulee saman tien, mihin tarvitsee apua. Hauskojen ja toimivien harjoitusten avulla ongelmakohdista tuleekin helppoja. Yksi parhaista piirteistä on, että Ville pystyy omalla äänellä näyttämään selkeästi esimerkkiä, josta on helppo toistaa ja matkia.
Lineah Svärd, laulaja & musikaalinäyttelijä

Tapausesimerkkejä

Mirja on laulanut lapsena kuorossa ja käynyt soittotunneilla. Musiikkiharrastus on kuitenkin ollut tauolla viime vuosina, mutta nyt Mirja on taas innostunut laulamisesta. Hän hakeutui tunneilleni, koska halusi kehittää laulutaitoaan. Ennen tunteja jotkut laulut tuntuivat helpoilta laulaa, mutta erityisesti korkealle ulottuvat kappaleet tuottivat vaikeuksia. Mirja halusi ääneensä myös lisää voimaa ja rentoutta.

Ensimmäisellä tunnilla kävimme Mirjan kanssa läpi hengitystä ja sen säätelyä. Yksinkertaisten harjoitusten myötä ilmaa ei tarvinnut enää haukkoa eikä se loppunut enää kesken fraasin. Kehon käyttö erilaisten äänenvoimakkuuksien käyttöön tuli myös tutuksi. Mirja on harjoitellut kotona tunneilla käytyjen harjoitusten avulla. Aiemmin hankalat kappaleet tuntuvat huomattavasti helpommilta ja äänessä on nyt enemmän dynamiikkaa. Seuraavaksi Mirja aikoo ottaa työn alle vielä haastavampia kappaleita.
Pekka laulaa rock-bändissä ja on huomannut äänensä väsyvän joskus treeneissä ja keikoilla niin, että se on painuksissa vielä seuraavanakin päivänä. Hän otti yhteyttä minuun, koska halusi opetella käyttämään ääntään oikealla tekniikalla sekä hallitsemaan säröä ja raspia äänessään terveesti.

Kävimme Pekan kanssa ensin läpi ilmanpaineen hallintaa ja hengitystä. Pekka oli tottunut käyttämään liikaa voimaa korkeissa äänissä, joten haimme erilaisilla harjoituksilla helppoutta ja tasapainoa. Tämän jälkeen raspikin tuntui jo helpommalta. Hioimme vielä sopivaa asetusta raspiin ja vertailimme sitä muihin säröefekteihin. Näin Pekka tuli tietoisemmaksi äänestään ja oppi, miten korjata mahdolliset ongelmat. Ääni saattaa joskus joutua koville johtuen hankalista olosuhteista kuten huonosti akustoiduista harjoitustiloista tai keikkapaikkojen puutteellisesta monitoroinnista. Kävimme siksi Pekan kanssa läpi harjoituksia, joita hän voi käyttää tehostamaan äänen nopeampaa palautumista rasituksen jälkeen. Nykyään Pekan ääni on normaalissa kunnossa keikkojen ja treenien jälkeisinä päivinä.
Viivi tuli tunneilleni, koska halusi apua musikaalin koelauluihin valmistautumisessa. Hän osasi koelaulukappaleen jo muuten hyvin, mutta korkeat äänet tuottivat haasteita. Ne kuulostivat vähän kireiltä ja ääni saattoi jopa särkyä. Viivin peruslaulutekniikka oli hyvässä kunnossa, joten keskityimme harjoittelemaan vokaalien ja kurkunpään sopivia asetuksia. Harjoittelimme vokaalien muokkaamista avoimemmiksi suuta avaamalla ja hienosäätämällä kielen asentoa. Harjoitusten jälkeen ääni ei enää särkynyt. Seuraavaksi harjoittelimme kurkunpään vapauttamista liikkumaan äänenkorkeuden ja soundin mukaan. Sen myötä korkeat äänet kuulostivat entistä luontevammilta ja soivemmilta. Viivi meni luottavaisin mielin koelauluihin, jotka sujuivatkin sitten erinomaisesti.
Sara on levyttävä artisti, jolla on oma vahva tyyli. Hän tekee parhaillaan uutta albumia. Sara on erittäin kunnianhimoinen ja haluaa kehittyä jatkuvasti entistä paremmaksi. Hän pyysi minulta apua erityisesti kappaleiden tulkintaan nauhoitustilanteessa.

Kävimme Saran kanssa läpi hänen laulujensa tekstejä ja pohdimme ilmaisua niiden pohjalta. Kirkastimme yhdessä laulun ja tulkinnan viestiä ja harjoittelimme sitä käytännössä puheen kautta. Tarkastelimme vielä kappaleiden musiikillista sisältöä ja lähestyimme tulkintaa dynamiikan, rytmin ja äänenvärin näkökulmasta. Tuntien jälkeen Saralla oli varmempi ja syvällisempi käsitys kappaleiden ilmaisusta. Hän pyysi minut vielä studioon nauhoituksiin mukaan, ja siellä autoin häntä parhaaseen suoritukseen yhdessä äänittäjän kanssa. Olimme kaikki tyytyväisiä ilmeikkääseen ja koskettavaan lopputulokseen.
Ilmari otti minuun yhteyttä ja mainitsi olevansa täysin laulutaidoton. Hänestä olisi mukavaa kuitenkin oppia sen verran, että voisi osallistua yhteislauluihin. Hän haaveilee myös jonkin kappaleen osaamisesta niin hyvin, että uskaltaisi laulaa sen karaokessa. Ilmari tarvitsee ääntään myös työssään, joten puheäänen saaminen vakuuttavammaksi ja kirkkaammaksi ei olisi myöskään pahitteeksi. Lähdimme ensimmäisellä tunnilla liikkeelle hengityksestä. Tunnustelimme, missä ääni tuntuu fyysisesti ja miten kehon energia vaikuttaa ääneen. Tavoitteena oli välttää suorittamista tai itsekriittistä arvioimista. Sen sijaan kokeilimme erilaisia ääniä ja kuuntelimme niitä hyväksyen ja läsnäolevasti. Jo yhden tunnin jälkeen Ilmari huomasi positiivisen muutoksen puheäänessään. Se tuntui entistä vaivattomammalta. Myöhemmillä tunneilla kokeilimme etsiä oikeita sävelkorkeuksia ja laulaa helppoja lauluja. Oikeat sävelkorkeudet ja melodiat rupesivat löytymään, kun oma ääni tuli tutummaksi laajemmalta äänialalta. Keskittyminen kehoon ja tulkintaan auttoi luopumaan laulamista aiemmin haitanneesta negatiivisesta arvioinnista.
Benjamin on koululainen, joka harrastaa musiikkia ja rakastaa laulamista. Hän oli aiemmin kuorossa, mutta halusi päästä laulamaan yksin itse valitsemiaan lauluja. Benjaminin vanhemmat ottivat yhteyttä minuun ja aloitimme laulutunnit. Harjoittelimme erilaisia soundeja ja tyylejä ja tutustuimme ääneen monipuolisesti. Benjamin valitsi itse laulamansa kappaleet. Välillä ehdotin hänen pyynnöstään sellaisia kappaleita, jotka saattaisivat kiinnostaa häntä. Benjamin oli motivoitunut harjoittelemaan ja kehittyi nopeasti. Murrosiän myötä hänen äänensä rupesi muuttumaan ja jotkin aiemmin helpot kappaleet tuntuivat vaikeammilta. Tutustuimme uudelta tuntuvaan matalampaan ääneen uudenlaisilla harjoituksilla sekä keskityimme tekniikan lisäksi ilmaisun ja tulkinnan hiomiseen. Oikeaa tekniikkaa harjoittelemalla Benjaminin äänenkäyttö pysyi terveenä ja korkeat äänet helpottuivat jälleen. Myös Benjaminin musiikillinen ilmaisu kehittyi harppauksin, kun lauluharjoittelua jatkettiin äänenmurroksen aikana.

Varaa tunti